Formandens beretning. 2005

Det har været godt år for Argonaftes, vi har haft et pænt medlemstal, mange gode arrangementer med stor deltagelse, vi har repræsenteret vores forening ud ad til, både gennem dansearrangementer og på ambassaden.

D. 14/1 var vi på besøg på den kongelige porcelænsfabrik.

Først så vi malerpigerne arbejde, derefter fik vi et foredrag om fabrikkens historie og et besøg på museet. Vi hyggede lidt med snacks og drikkelse, hvorefter vi selv skulle male nogle æg.

Der blev lagt kunstneriske evner i, og det blev nogle meget flotte resultater, nogle mere kreative end andre men det skortede bestemt ikke på ideer.

Vi sluttede dagen af med at vi handlede i shoppen til flotte %.

22-23/1 Var der et spændende dansekursus i Makedoniske danse af Petros Selkos. Der var rigtig mange der havde meldt sig til kurset og alle var meget begejstret for det utrolige lærerige kursus og Petros meget dygtige undervisning. Så vi fik alle stort udbytte af

D. 28-29/1 Var der igen optræden af Argonaftes dansegruppe i Bella centret.

Lørdag var der også en gruppe børn med.

D.13/2 Havde vi vores generalforsamling. I år var der et meget pænt fremmøde og mødet forløb i ro og orden. Vi sluttede dagen med vores traditionelle banko spil, hvor der var mange flotte præmier at vinde.

4/3 Holdt vi sammenskudsgilde, det var en meget hyggelig aften hvor alle havde lavet en spændende græsk ret mad, vi havde hyret 2 musiker til at underholde og der blev danset lystigt indtil midnat.

12/3 Var der byvandring i H.C.Andersen fodspor. Der var mange der havde tilmeldt sig, men af forskellige årsager udblev mange at møde op, ja, der var kun 5 fremmødte. Lidt trist da der var arrangeret en guide til turen.

Men for dem der deltog blev det en meget lærerig tur. Guiden vidste utrolig meget om H.C.Andersen og vi kom rundt og så rigtig mange spændende steder i København ja, hun tog os med ind i mange hyggelige baggårde og fik et indtryk af hvordan de levede tilbage på vores meget kendte forfatters tid.

D.29/3 Var vi inviteret til reception på den græske ambassade i anledning af deres nationaldag. Der var et pænt fremmøde af foreningens medlemmer og det var en meget hyggelig dag, hvor der også deltog andre foreninger og mange herboende grækere.

D. 3/4 Havde vi en tur til Møn, men den blev desværre aflyst grundet det dårlige vejr vi havde haft lang tid inden og der var lukket på Møns klint på grund af fare for nedskred.

D. 4/5 Havde vi salsa aften Havanna. Vi stødte dog på en masse problemer da vi regnede med at vores skriftlige aftale var i orden. Det var den bestemt ikke. Vi havde ikke fået tid til danseundervisningen og den aftalte pris prøvede de ændre. Men godt vi havde Jytte med, hun er jo en håndfast pige. Så vi fik det til den aftalte pris.

Vi startede med en meget lækker caribisk buffet, der var der ikke noget at klage over.

Men vi måtte vente i 1 par timer før vi kunne få vores undervisning og det var ikke med særlig stor iver at der blev undervist. Men vi fik da et lille indtryk af salsadansen. Men vi var jo heller ikke de bedste kunder for dem.

Der da var opstået forskellige misforståelser og alle fremmødte tog det hele med et smil og på en positiv måde bød Argonaftes på en cocktail i den lange ventetid. Så det blev et lidt dyrere arrangement end først anslået.

D. 4/6 havde vi en tur til Hven.

Vi mødtes inde i Nyhavn og fandt så vores lille hyggelige båd. Vi havde sørget for en vippe fri overgang og det fik vi, så ingen søsyge.

Da vi efter en meget hyggelig sejlads ankom vi på Hven og vi fik alle lejet cykler. Linda og Stig vovede skridtet og lejede en tanddem. Til stor fare for os andre, men de beherskede det fint.

Vi besøgte Tycho Brahes museet, var nede og se en forestilling under jorden i en grotte også gik det ellers derud af op ad bakke og ned af bakke. Ud af grusvejene ja, det var utrolig hyggeligt. Der blev snakket, sunget og hygget en masse. Efter vi havde besøgt en gammel svensk kirke kørte vi ned på stranden tæt på en havn hvor vi indtog vores medbragte picnic.

Også var det med at vende næserne hjem ad mod båden og alle var blevet lidt trætte så sejlturen hjemad foregik i lidt mere stilhed.

Det var en rigtig hyggelig dag og en dejlig måde at være sociale på.

D. 6-7/8 Var der igen i år et stort hold af Argonaftes dansere der var inde og optræde til kulturhavn.

Det gik rigtig godt og vi fik meget ros fra tilskuerne. Vi fik stor opbakning i fælles dansen især søndag da regnen satte ind og mange søgte i ly for den.

I år var forholdene blevet udbedret. Musikken fungere tilfredsstillende og omklædningsforholdende var også tilfredsstillende og teltet vi dansede i var større end de tidligere år.

D. 5/11 havde vi rundvisning på Københavns rådhus. Turen var guidet og det var en stor gruppe på 60 så udbyttet var ikke så stort som håbet på. Men vi fik dog et indblik i historien og kom rundt og så salene, rundt i alle gangene og på alle trapperne. Vi sluttede af med en tur op ad de mange trin op til tårnet.

Så vi fik da lidt indtryk af Rådhuset.

Vi sluttede dagen af med et hyggeligt besøg på Ellas hvor vi fik frokostbuffeten og lidt hygge, grin og en masse snak.

D. 12-13/11 holdt Vasilis dansekursus i mange nye danse. Der var ikke så stort fremmøde som håbet på. Men dem der deltog fik et stort udbytte af de gode spændende nye danse.

D. 18/12 Var vi julemarked på Christiania, hvor der blev handlet og ”oset” i den grå hal.

Efter en spadseretur rundt på Christiania blev der sluttet af med varm gløøg og lidt julehygge.

Vi har også i 2005 modtaget et tilskud fra det græske kulturministerium på 7500 kr. som Jytte og Vasilis var inde på ambassaden og modtage. Dette skulle bruges til dragter el. andet til brug i foreningen.

Vi valgte at indkøbe 2 fustanellaer (mandedragter) da, mange af os piger jo har dragter og det ofte er mandedragterne vi mangler.

I tilfælde af at foreningen bliver opløst, tilfalder dragterne den græske ambassade (forening).

Det har som sagt været et godt år med mange gode arrangementer. Der har været stor deltagelse på de fleste og kun et enkelt måtte aflyses.

Jeg vil godt på bestyrelsens vegne takke jer medlemmer for jeres altid positive deltagelse og den megen ros vi ofte får tilbage fra jer. Det er jo med til at vores engagement og lyst også bliver større da det hele jo hviler på frivillig arbejdskraft.

Jeg vil også takke de andre bestyrelsesmedlemmer for et rigtig godt år hvor vi jo igen har fungeret som et team og har haft et godt samarbejde.

Vi har jo manglet Vasilis’ deltagelse i efteråret, men har dog stadig haft en stor arbejdsglæde og har fået sat et program sammen for arrangementerne i efteråret.